Gyserfans bliver aldrig helt enige om, hvornår en film er en gyserfilm. Det prøver vi at udfordre lidt i dette indlæg.
Hvad er en gyserfilm? Det lader ofte til at være en ekstrem subjektiv definition. Det vi oplever på fx Facebook og diverse kommentarer er, at hvis en person ikke selv synes, at filmen er uhyggelig, så kan det ikke være en gyserfilm.
Om noget er en gyserfilm kan dog aldrig afgøres af, om du synes, filmen er hyggelig. En komedie er også en komedie, uanset om du synes, den er sjov eller plat. Genren ændres ikke efter, hvad du synes om filmen. Og det er lige præcis her, debatten altid lander for gyserfilm.
Kan en gyserfilm være Oscar-nomineret?
Et godt eksempel er den nyligt Oscar-nominerede Get Out, som instruktøren Jordan Peele selv kalder en gyserfilm. Hans helt konkrete plan var fra starten af var at lave en gyserfilm, da han elsker genren – selvom han ellers er kendt for komedie. Men mange mener slet ikke, at det er en gyserfilm. Det samme skete sjovt nok med den britisk-iranske gyser Under the Shadow, da den blev Oscar-nomineret.
Herfra synes vi så absolut, at Get Out er en gyserfilm. Et plot, der handler om at få overtaget sin krop og bevidsthed (altså liv) er på alle måder et gyserplot. Også selvom resultatet er et velfungerende nyt menneske (hvor du selv er fanget i en form for vågent mareridt) frem for en savlende zombie.
Af andre eksempler kan nævnes The Witch, It Follows samt It Comes at Night. Fælles for dem alle er, at de blev godt modtaget af anmeldere (os selv inklusiv), men flere gyserfans var ikke tilfredse, og mente ikke, at det var rigtig gys.
Det er næsten som om, alt der er mainstream, per definition ikke kan være en gyserfilm. Og én ting er, når “fine filmfolk” ikke vil anerkende gode og flotte film som gyserfilm. Dét er vi efterhånden vant til. Men det smerter sgu helt ind i horror-hjertekulen, når det er gyserfans, der ikke vil anerkende, at det er en gyserfilm.
Er det et gyserplot?
Lad os kort opridse, hvad lige præcis de tre ovennævnte film omhandler. Bare for at se på om disse film har et plot, der passer på en gyser.
The Witch er fortællingen om en heks, der stjæler et spædbarn. Hun slår barnet ihjel, smadrer det lille lig og smører sig selv ind i resterne. Det lyder da ret meget som en gyserfilm. Også selvom den fortælles på en dramatisk måde med dystre spændings-elementer som drivkraft.
It Follows handler om en form for forbandelse, hvor offeret bogstavelig talt bliver slået ihjel ved at blive krøllet fuldstændig sammen af en usynlig kraft. Eller rettere, offeret kan se gerningsmanden, men det kan ingen andre. Derfor ses offeret som en, der er vanvittig, når de flygter fra noget usynligt. Og hvis du vil undgå at blive slået ihjel på brutal vis, skal du give forbandelsen videre til et nyt offer ved at dyrke sex med vedkommende.
Det lyder da alligevel ikke ligefrem som en komedie, selvom det nærmest er en form for sort humor omkring faren ved at dyrke sex.
It Comes at Night er en ny udgave af zombie fortællingen, hvor en lille familie har overlevet ved at lukke sig inde i deres hjem i skoven. Bedstefaderen er desværre blevet syg og skal slås ihjel og brændes. Det er bare starten.
Derefter fortælles historien om en anden familie, der også søger ly for monstrene, der især bevæger sig rundt om natten. Igen med drama og thriller som drivkraft, men hvis ikke zombier, der kommer om natten for at slå dig ihjel, er et gyserplot, hvad er det så?
Nu bliver du bange… eller?
Jeg havde for nylig en sjov oplevelse med, hvad der kan være skræmmende. En aften ser jeg den new zealandske gyserkomedie Housebound med nogle familiemedlemmer. Jeg selv var godt underholdt og grinede løbende, da det jo er komedie blandet med gyser-elementer. Men da jeg kiggede over på de andre i selskabet, sad de med en pude oppe foran ansigtet og synes, det var helt vildt uhyggeligt.
Godt nok er jeg en garvet gyserfan, der har set det mest groteske, gyserfilm kan byde på, men det overraskede mig alligevel, at de fandt den uhyggelig. Det er jo “bare” en gyserkomedie, hvor man kun er bange “for sjov”.
Men det viser med alt tydelighed, at tærsklen for uhygge er utrolig forskellig fra person til person.
Kan en gyserfilm være mainstream?
De fleste er nok enige om, at A Nightmare on Elm Street eller Friday the 13th filmene er gyserfilm. Men det er ikke noget, jeg synes er specielt uhyggeligt. Til gengæld kan mange nyere film få på puklen for ikke at være “rigtige” gyserfilm. Men det hænger nok bare sammen med, at gyserfilm for nogle mennesker skal have en del år på bagen og gerne være lidt plat, overdrevet og lavet på et mindre budget. Altså, på alle måder gerne være det modsatte af Hollywood og mainstream.
Og så alligevel kan mange godt lide film som f.eks. Ondskabens Hotel eller It, der trods alt grundlæggende “bare” er en form for spøgelseshistorie. Eller rettere, den gamle It synes mange er en klassisk gyser, mens den nye af nogle ikke engang anerkendes som værende en gyserfilm.
It fra 1990 er altså en sløv omgang mini tv-serie (med alle de begrænsninger for ægte gys, som tv-mediet fordrer). Den blev lavet med lynets hast for at tjene penge på Stephen King bogens succes og ikke som noget større filmisk vidunder. Det eneste gode i den film er Tim Curry som Pennywise, og han er i øvrigt ikke meget med.
Derfor er det så utrolig svært at sætte en fast definition på gyserfilm. Og så er det alligevel ikke svært overhovedet, for der findes naturligvis definitioner for alt. Om man så er enig, er en anden sag.
Definitionen af gyserfilm
Hvis du slår “gys” op på Wikipedia, kommer denne definition:
Begrebet “gys” eller “gyserfilm” bruges både om genrerne “horror” og “thriller”. Forskellen mellem de to er, at “horror” er baseret på skræk og overtro, mens thriller primært dækker over spænding og drama.
At det danske begreb “gys” ligger et sted mellem de to genrer kan ses i beskrivelser af Alfred Hitchcocks nervepirrende spændingsfilm, der ofte på dansk betegnes som “gysere”, og Hitchcock selv kaldes “Mester i Gys”. Men på engelsk ville man (med undtagelse af Psycho og Fuglene) klassificere Hitchcocks værker som “thrillers” – altså spændingsfilm.
Hvordan vil du definere en gyserfilm?
Jeg må altså lige slå i bordet et øjeblik.. For den nye IT er en gyser ligesom den gamle, men synes den gamle er mere uhyggelig, fordi der ikke er brugt så mange penge på fancy effekter og sager.. Men Tim Curry er altså uhyggelig – også i Alene Hjemme 2. Ellers er jeg helt enig, også i at It Follows er en gyser, men en plat en af slagsen
Det er jo meget forskelligt hvad der skræmmer os og hvad der egentlig forfølger os bagefter vi har forladt salen 🙂
Hvis dit hjerte køre hurtigere end normalt, så er gyseren godkendt!
I det tilfælde er der ikke mange gysere tilbage for mit vedkommende. Det kan tælles på en halv hånd hvor mange gysere der formår at skræmme mig bare en smule i løbet af et år eller halvanden.
Jeg er absolut enig.
Så snart der er noget overtro, unaturligt, blodigt, paranormalt… Og endda måske evt vanskabning/mutation (ligesom gamle gamle dage med Elefantmanden) er under genren gys, da det kan skræmme en større gruppe – der ikke er garvet gyserfans.
Det er ikke gyserfans, der skal råbe op om, hvad er gys, da de/jeg er hårdhudet, og kan ofte også forudse, hvad der vil ske i filmene.
Jeg sad i biografen og så Annabell, hvor salen var helt fuld, og utrolig mange skreg, hoppede rundt på sædet mm. Jeg var forundret over deres reaktion, men det var egentlig ret fedt at opleve… Det gjorde noget ekstra ved filmen for mig.
Blodigt, paranormalt? Med den definition er Shakespeare gys 😉
Og hvis det kun er det paranormale, er What Dreams May Come og Marvel-filmene også gys 😉
Det er altså også svært når vi har med en genre det køre fra Onskabens Øjne over til Sharknado.
Men for mig er diffinationen om filmen selv præsentere sig selv som en gyser film
Gys er mange ting, og jeg er kæmpe horrorfan, men der er meget få film efterhånden der får mig til at føle uhyggen. Det er blevet så svært at lave gysere, eller også er jeg bare mere garvet, at jeg er tilfreds så længe det er en interessant historie og en god film.
Dog er jeg træt af, at så mange “gysere” synes det er hipt, at have usympatiske karakterer som hovedpersonerne, for når man bare sidder og HÅBER på, at de lider en voldsom død, så er det ikke længere skræmmende (kigger bl.a. på dig, Hostel!).
Hvis en gyser kan få mig til at synke dybere ned sædet, få mig til at holde vejret i frygt/spænding, få mig til at gibbe og tænke “er filmen ikke snart færdig jeg kan ikke holde til mere”, så er det efter min mening en gyser.
Get Out er ikke en gyser, den gør ingen af tingene… Jeg havde glædet mig vildt til at se den fordi den netop var blevet hypet så vildt…..Aldrig er jeg gået så skuffet ud af biffen
Sjovt, så var min oplevelse anderledes. Af de ca 500 film jeg så sidste år, ligger Get Out meget højt på listen over fede gysere.
Ja, det er sjovt hvor forskelligt man oplever en film
Marianne er også absolut hardcore
Er The Witch ikke også en gyser?
Hell no
Gysergenren bevæger sig jo på et stort område på kryds og tværs af stort set alle andre genrer.
Spørgsmålet er nok for mit vedkommende om ikke der bare bliver lavet en masse der er set lidt for mange gange før, og om ikke der generelt bare findes en masse ikke uhyggelige film der bliver hypet?
Gyser eller ej, så er den nye IT altså en ringe film med dårlig animation.
Er “det er ikke en gyser” ikke bare synonym for “jeg vil gerne sige jeg er sejere end du, ved at sige jeg ikke blev bange”? (har ikke læst artiklen)
Det ville nok være en god ide så.
Casper har en eller anden definition på hvad der er horror og hvad der er gys.
Gyser er jo det danske ord for Thriller. Folk forveksler ofte gyser med skræk eller horror