HÅNDTERING AF UDØDE er et zombie-drama fra Norge. Den giver et universelt og helt nyt bud på zombier, og så er den baseret på en bog af Lad den rette komme ind-forfatteren. Læs vores Håndtering af udøde-filmanmeldelse her!

HÅNDTERING AF UDØDE er et nyt zombie-gyserdrama med meget langsom historiefortælling. Det er solidt slowburn. Den vil bestemt ikke være for alle, og historien er meget mere fokuseret på overgangen mellem død og udød end de vilde zombier. Den er fra Norge (org. titel: Håndtering av udøde), men der er minimal dialog.

Med en spilletid på mindre end 100 minutter trækker den ikke ud i langdrag, hvilket også ville have været et problem. At den er “slowburn”, er næppe nogen overraskelse for dem, der kender film baseret på bøger af John Ajvide Lindqvist. Han skrev også Lad den rette komme ind – historien om en børnevampyr og hendes menneskelige far.

Læs vores Håndtering af udøde-filmanmeldelse nedenfor. Den kan købes eller lejes digitalt nu.

En varm sommerdag vækkes noget

Historien i Håndtering af udøde begynder på en varm sommerdag i Oslo. I løbet af aftenen sker der noget mærkeligt i varmen. Strømmen går ud, en underlig lyd gør ondt på alle, og mærkelige ulykker forekommer.

Så vågner de døde på mystisk vis – både i grave, på lighuse og endda stadig liggende i en hospitalsseng. Disse tre scenarier er, hvad vi ser ske med de tre udøde karakterer, hvis familier vi følger.

Alle tre familier bliver kastet ud i turmult, da deres kære afdøde pludselig vender tilbage. Men er deres kære reelt tilbage? Hvem eller hvad er disse udøde kroppe? Og hvad vil de?

Én familie ser moderen komme tilbage kort efter at være død i en bilulykke. Hun er stadig på hospitalet, og faderen har ikke engang haft mulighed for at fortælle børnene det endnu. Nu skal han fortælle dem, at hun ikke er død, men det var hun, og han er ikke helt sikker på, hvad hun er nu.

En anden familie består af to ældre kvinder. Vi har lige set den ene ældre kvinde til begravelsen af ​​hendes livs kærlighed samme dag. Nu dukker den anden kvinde op i deres hjem igen. Det er både hjertesorg og måske guddommelig indgriben… og noget helt tredje. Ingen ved dog helt hvad.

Endelig sidder en bedstefar på kirkegården ved sit barnebarns gravsted, da han hører bankelyde nede fra den friske jord, der stadig ligger løst på toppen af ​​graven. Hans datter (mor til den døde dreng) er fanget i en dyb depression, og bedstefaren ser barnebarnets “vækkelse” som en chance for også at redde hende.

Håndtering af udøde – Anmeldelse | Norsk zombie-drama

Det universelle zombie-sprog

Filmen er fra Norge, men som vi alle ved, plejer zombier ikke at tale, og der er helt overordnet virkelig ikke meget dialog.

Håndtering af udøde er en meget bogstavelig titel, da den beskriver de problemer, tre forskellige husstande har at gøre med. Det er et spændende nyt bud på zombier, der stadig formår at fokusere på et element, der optræder i mange zombiehistorier.

Nemlig det faktum, at mennesker, man kender og elsker, kan dø, men så komme tilbage som noget andet. Noget udødt – eller sagt mere tydeligt: En zombie.

Hvad gør du? Prøver at dræbe dem – eller bare nyde at have dem i nærheden igen?! I denne norske film er zombierne ikke som udgangspunkt farlige, men de er bestemt heller ikke de individer, de var tidligere. Og at de er udøde lader til kun at være ét skridt på vejen.

Den klassiske zombie er stadig det stadie, de lader til at være på vej mod.

Se Håndtering af udøde i hjemmebiografen!

Den norske filmskaber Thea Hvistendahl er manuskriptforfatter og instruktør af Håndtering af udøde. Det er en filmatisering af romanen fra ​​den svenske forfatter John Ajvide Lindqvist. Han skrev også Låt den rätte komma in (2008), som i USA blev filmatiseret med Let Me In (2010).

Den amerikanske genindspilning blev skrevet og instrueret af Matt Reeves. Den havde de dengang meget unge skuespillere Chloë Grace Moretz og Kodi Smit-McPhee i de bærende roller. Senest blev den også lavet til en Showtime-serie med titlen Let the Right One In.

Jeg har egentlig bare travlt med at remse disse produktioner op, for at understrege hvordan hans historier har en tendens til at ramme noget, der er meget universelt. Selv denne film, der jo er norsk og udspiller sig i Oslo, selvom bogen er svensk og udspiller sig i Sverige. En meget lille ændring, bevares, men viser dog min pointe.

Og dette gælder især også for Håndtering af udøde, selvom jeg tror, ​​at enhver genindspilning eller serieversion ville blive ændret en del. Denne version er desperat hjerteskærende, hvilket er smukt på sin egen måde, men også hårdt at være vidne til. Jeg forventer aldrig at se denne film igen, men jeg er stadig glad for at have set den.

Håndtering af udøde er et gyserdrama i den forstand, at det primært er drama med elementer af gys. Historier om sorg, tab og håb i en tid med kaos og uden mulighed for at kontrollere noget.

Det er bare, så du får indstillet dine forventninger efter det, den reelt er. Ja, det er en zombiefilm, men bestemt ikke i den klassiske forstand.

HÅNDTERING AF UDØDE kan lejes eller købes digitalt nu.

FAKTA

Biografpremiere: 15. februar 2024
VOD-premiere: 6. maj 2024 (køb) | 27. maj 2024 (leje)
Instruktør: Thea Hvistendahl
Manuskript: John Ajvide Lindqvist, Thea Hvistendahl
Medvirkende: Renate Reinsve, Anders Danielsen Lie, Bjørn Sundquist, Bente Børsum, Bahar Pars, Inesa Dauksta

Plot

En varm sommerdag i Oslo vågner de døde til live. En mor omkommer i en bilulykke, og familien må håndtere død og opvågnen på samme tid. En ældre kvinde får sin elskede tilbage efter at have begravet hende samme dag. En morfar forsøger fortvivlet få at få sit barnebarn tilbage for at lindre datterens sorg. 

Forfatter

  • Karina "ScreamQueen" Adelgaard

    Ja, man hedder jo ikke ScreamQueen, fordi man sidder upåvirket og ser gyserfilm. Jeg er dog blevet mere hardcore, og skriger ikke så meget længere. Alligevel har jeg oplevet at have en fransk bulldog plantet på skødet under en hel film, fordi jeg skreg inden for de første fem minutter. Hun (altså hunden) mente tilsyneladende, at jeg skulle beskyttes, og det passede mig fint. Jeg elsker de psykologiske gyserfilm og historier om overlevelse - om så det er ude i rummet med "Alien" eller bare hardcore kamp som i "You're Next" er ligegyldigt. Jeg elsker nok bare at se seje kvinder sparke røv. Og det hele må gerne være lidt overdrevet, så jeg ikke ser monstre i skyggerne efterfølgende. Derudover ELSKER jeg (måske af fornævnte årsag) diverse gyser-komedier, men til gengæld HADER jeg, når dyr kommer til skade. Det er et åndsvagt virkemiddel og bare fantasiløst. Heldigvis bruges det ikke lige så meget i gyser-genren, som det gør i eksempelvis komedier. Og så siger man, at det er gyserfans, der er afstumpede. Sikke noget pjat! Nyhederne er da mere uhyggelige end skuespillere, der lader som om.

    Vis alle indlæg