BÅNDET er en ny Netflix-gyserfilm fra Italien (også kendt som The Binding). Selvom filmen bestemt har gode momenter, er historien simpelthen for svag. Spilletiden er på kun 93 minutter, men filmen føles alligevel for lang. Læs vores fulde Båndet anmeldelse her!

BÅNDET er en ny italiensk Netflix-gyserfilm, der internationalt har fået titlen The Binding. Selve titlen spiller da også fint sammen med historien, der dog ikke er videre stærk. Omkring halvvejs gennem filmen tænker du måske, at nu må vi nærme os slutningen, men nej.

Det er svært helt at sige, hvad det er, der driller. Produktionskvaliteten er nemlig rigtig høj, og der er veltimede gyser-elementer undervejs. Selv skuespillet fungerer godt. Historien er bare sløv, og jeg følte mig hurtigt ret uinteresseret i handlingen, hvilket næppe kan være hensigten.

Læs resten af vores Båndet anmeldelse herunder, og find filmen på Netflix nu.

Alt for sløv i optrækket

Selvom der faktisk er gode øjeblikke i Båndet, så er historien alt for sløv i optrækket til mig. Udviklingen føles både langsom og forceret, og som publikum skal vi tydeligvis tro en ting, selvom historien så går i en anden retning. Det er lidt klodset og ikke helt godt.

Til gengæld er skuespillet godt, hvilket redder utroligt meget.

Hovedrollen i denne Netflix-gyserfilm spilles af Mía Maestro, som mange nok vil genkende fra enten Alias-serien eller måske The Strain tv-serien. Som hendes forlovede, hvis barndomshjem, historien efterfølgende udspiller sig i, ser vi en karakter spillet af Riccardo Scamarcio. Ham så vi for nyligt i thrilleren Welcome Home. Den var bestemt ikke god, men det var ikke hans skyld.

Læs også: Vores anmeldelse af Welcome Home her >

I Båndet omhandler langt det meste af historien de kvindelige karakterer. Fra den unge pige (datter til Mía Maestros karakter) til de ældre damer, der med overtro og naturkræfter forsøger at modarbejde ondskab. Generelt er omdrejningspunktet i denne film nemlig naturens kræfter (eller en form for magi og forbandelser) samt generelt overtro.

Og inden filmen er ovre, vil du nok også tro, at de ældre damer har fat i noget af det rigtige!

Båndet / The Binding – Netflix anmeldelse

Se Båndet The Binding på Netflix nu

Det lader til, at Båndet er spillefilmdebut for instruktøren Domenico Emanuele de Feudis. Han har tidligere lavet et par kortfilm, og nu prøver han så kræfter med dette længere format. Han har også stået for manuskriptet sammen med Daniele Cosci and Davide Orsini.

Og her må jeg indrømme, at jeg bestemt ikke havde høje forventninger til denne film, da netop Daniele Cosci også stod bag manuskriptet til Shortcut, der for nylig udkom i USA. Det var ikke noget god oplevelse, da historien var ualmindeligt dårlig. Helt så dårlig er historien ikke i The Binding, men der er meget ved helheden, der ikke rigtig fungerer.

Denne Netflix-gyserfilm har ellers en sprød spilletid på lige over halvanden time (93 minutter i alt). Alligevel er det mere, end historien kan bære. Måske fangede den mig bare på et forkert tidspunkt, men det er nu sjældent nok til slet ikke rigtigt at kunne fange mig. Og Båndet er bare ikke en mindeværdig film.

Båndet er ude på Netflix globalt fra den 2. oktober 2020.

FAKTA

Instruktør: Domenico Emanuele de Feudis
Manuskriptforfattere: Daniele Cosci, Davide Orsini, Domenico Emanuele de Feudis
Medvirkende: Mía Maestro, Riccardo Scamarcio, Michael C. Pizzuto, Federica Rosellini

Plot

Da en kvinde besøger sin forlovedes mor i det sydlige Italien, må hun kæmpe mod en mystisk og ond forbandelse, der er fast besluttet på at tage hendes datter.

Forfatter

  • ScreamQueen

    Ja, man hedder jo ikke ScreamQueen, fordi man sidder upåvirket og ser gyserfilm. Jeg er dog blevet mere hardcore, og skriger ikke så meget længere. Alligevel har jeg oplevet at have en fransk bulldog plantet på skødet under en hel film, fordi jeg skreg inden for de første fem minutter. Hun (altså hunden) mente tilsyneladende, at jeg skulle beskyttes, og det passede mig fint. Jeg elsker de psykologiske gyserfilm og historier om overlevelse - om så det er ude i rummet med "Alien" eller bare hardcore kamp som i "You're Next" er ligegyldigt. Jeg elsker nok bare at se seje kvinder sparke røv. Og det hele må gerne være lidt overdrevet, så jeg ikke ser monstre i skyggerne efterfølgende. Derudover ELSKER jeg (måske af fornævnte årsag) diverse gyser-komedier, men til gengæld HADER jeg, når dyr kommer til skade. Det er et åndsvagt virkemiddel og bare fantasiløst. Heldigvis bruges det ikke lige så meget i gyser-genren, som det gør i eksempelvis komedier. Og så siger man, at det er gyserfans, der er afstumpede. Sikke noget pjat! Nyhederne er da mere uhyggelige end skuespillere, der lader som om.

    Vis alle indlæg